22 квітня 2021

24група       Українська література

35.Підсумковий урок.

Дати відповіді на запитання(письмово),надіслати в мої  особисті повідомлення.

 

 

Урок-підсумок.

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

(1-й курс, 10 клас)

Мета: перевірити рівень засвоєння учнями життєвого і творчого шляху письменників, яких вивчали протягом 1-го курсу, знання змісту творів, понять з теорії літератури; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість; формувати кругозір, світогляд учнів; прищеплювати любов до літератури.

Тип уроку: урок-гра.

Обладнання: портретна галерея письменників, ігрові засоби

 

Розминка «Упізнай письменника»

1.     Цей письменник є автором першого соціально-психологічного роману в українській літературі.

2.     Його справжнє прізвище – Іван Тобілевич.

3.     Автор вірша «To be or not to be?».

4.     Цей письменник похований у Чернігові на Болдиній горі.

 

5.     Із 6-го класу він почав збирати свою бібліотеку й за три роки заповнив велику шафу книгами європейських класиків.

6.     Він автор соціально-побутової повісті-хроніки, що відображає українську ментальність, традиції народного побуту й моралі.

7.     Автор, який відобразив єдність краси природи й мистецтва у творі «Блакитна Панна».

8.     Хто порушив модерністську проблему сакрально-містичного зв’язку людини із землею?

9.     Коли на схилі років він звернувся до радянської уряду з проханням дати дозвіл на повернення, щоб хоч померти в Україні, йому грубо відмовили.

 

10. Його називають Бетховеном українського слова.

11. Він є укладачем 4-томного «Словника української мови», організатором і головою товариства «Просвіта».

 

Конкурс «Відгадай твір»

1. Вмерла так, як вмирають ті, що люблять життя.

 

2. О, ні! Не самі сльози і зітхання

Тобі судились! Вірю в силу духа

І в день воскресний твойого постання.

   

3. Літ за двадцять до кріпацької волі, з того самого Ромадановського шляху, яким ішов парубок, у село Піски вступив якийсь невідомий захожий.

 

 

4. Чому ж би ні?.. Що ж, - ти зовсім така,

    як дівчина… ба ні, хутчій як панна,

    бо й руки білі, і сама тоненька,

    і якось так убрана не по-наськи…

    А чом же в тебе очі не зелені?

  

5. Тепер я можу спокійно спати, твої міцні стіни стануть між мною і цілим світом. На добраніч нам, ниви…

 

6. Виросте – в нім прокинеться батьківська, героїчна вдача, глибокий, віщий інстинкт по матері, - вони попровадять його в інший світ… І він сповнить ті надії…                             

 

7. Не договорював і не пив до нікого, лиш тупо глядів навперед себе і хитав головою, як би молитву говорив і на кожне її слово головою потакував.

 

 

8. Так, ти богиня! Мати, райська роже.

    О глянь на мене з свої висоти!

    Бач, я, що в небесах не міг найти

    Богів, перед тобою клонюсь тоже.

9. Життя було для нас повільним умиранням. Родились ми на те, щоб в той же день почати умирати, бо смерть була для нас не гірша від життя. Тепер же буде жить на те, щоб жить.                             

 

10. Білі ярки, забившись у холодок під смереку, дивились дурними очима, як качались по мхах двоє дітей, дзвонячи в тиші молодим сміхом.

 

 

11. І може дасться заповіт новий

      І дух нові напише нам скрижалі.

 

 

12. Все, що від тебе в серце впало,

Не загубилось, не пропало…

Моя девіза – йти за віком

І бути цілим чоловіком!

 

 

 

 «Рекламний ролик»

Скласти рекламний ролик до драми феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки.

«Теоретики літератури»

 

Дати визначення понять з теорії літератури.                                                              Соціально-психологічний роман - …

·         Сонет - …

·         Модернізм - …

·         Імпресіонізм - …

·         Новела - …

·         Драма-феєрія - …

 

Конкурс читців

Декламування будь-якої програмової поезії напам’ять.

 

 

 Дати відповіді на запитання(письмово),надіслати в мої  особисті повідомлення.

 

36. Вступ. «Розстріляне відродження»

Українська література ХХ ст. як новий етап в історії національної культури. Поняття «розстріляне відродження».

ТЛ: «розстріляне відродження».

Ознайомитись з матеріалом уроку,найважливіше законспектувати

Розстріляне відродження — літературно-мистецьке покоління-20-х — початку 30-х рр. XX ст. в Україні, яке дало високохудожні твори в галузі літератури, живопису, музики, театру і яке було знищене тоталітарним сталінським режимом.

Розвиток української літератури цього періоду позначено боротьбою за національне самоствердження, власну незалежну державу, яка є найважливішим гарантом виживання культури та повноправного входження нації до європейської та міжнародної спільноти.

(Звучить запис творів Баха. )

З майже 300 українських письменників, які працювали в 30-х роках ХХ століття, живими лишилося тільки 36. Лише 7 із них померли своєю смертю.

За одне десятиліття було знищено 80 % української творчої інтелігенції, серед них багато письменників.

Нова еліта на початку ХХ століття розвивала експресіонізм, символізм та неоромантизм із вірою в те, що цьому мистецтву буде місце у вільній Україні. Літератори об'єднувались у групи, формували власні школи, підштовхували суспільство орієнтуватись на європейську культуру.

Період розстрілів та переслідувань почався в 1933 році, коли Микола Хвильовий застрелився, а перед тим за ґрати посадили його найближчого соратника — письменника Михайла Ялового, і тривав по 1937 рік.

Кульмінацією тих трагічних подій було 3 листопада 1937 року. В честь 20-річчя Жовтневої революції було розстріляно понад 100 осіб представників української інтелігенції — цвіту української нації — в урочищі Сандармох, що на Соловках (Архангельська області, Росія). Серед них був розстріляний Лесь Курбас (засновник театру-студії «Березіль», режисер і драматург), Микола Куліш, яскравий драматург, Матвій Яворський, Володимир Чеховський, Валер'ян Підмогильний, який у перспективі мав стати найвидатнішим романістом України, Павло Филипович, Валер'ян Поліщук, Григорій Епік, Мирослав Ірчан, Марко Вороний, Михайло Козоріс, Олекса Слісаренко, Микола Зеров, неймовірно освічений поет, Михайло Яловий та інші.

Це одна з найчорніших сторінок в українській історії. А за тиждень НКВС забрало життя у понад тисячі ув'язнених. 200 з них були гордістю України, найяскравіші українські інтелектуали. Наприкінці 30-х ХХ століття диктатору Й. Сталіну треба було розправитися з усіма, хто смів бачити недоліки в радянській владі. До того, як розстріляти, репресивна машина кілька років протримала в'язнів у соловецьких таборах. Голод, хвороби, постійний холод і примусова праця — так ворогів народу перевиховували. Врешті — засудили до страти. Репресії торкнулися абсолютно усіх республік СРСР. Однак дослідники переконані: найбільших втрат зазнали саме українці.

М. Драй-Хмару, В. Филиповича було репресовано і фізично знищено в сталінських таборах, а їхні твори на тривалий час вилучено з літературного процесу.

(Звучить «Реквієм» Моцарта. )

Натомість, досить просто визначити приблизну кількість репресованих осіб серед письменників: за наявністю їхніх публікацій на початку і наприкінці 1930-х рр.

Так, за оцінкою Об'єднання українських письменників «Слово» (організації українських письменників у еміграції), яку було надіслано 20 грудня 1954 року Другому Всесоюзному з'їздові письменників, 1930 року друкувалися 259 українських письменників, а вже після 1938 року — з них друкувалися лише 36 (13, 9 %). За даними організації, 192 із «зниклих» 223 письменників були репресованими (розстріляними чи зісланими в табори з можливим подальшим розстрілом чи смертю), 16 — зникли безвісти, 8 — вчинили самогубство.

Ці дані добре узгоджуються з мартирологом українських письменників «Олтар скорботи» (чільний укладач — Олекса Мусієнко), який налічує 246 письменників-жертв сталінського терору. Це число в понад два рази перевищує загальну кількість згаданих там українських письменників, репресованих іншими режимами, зокрема періодом нацистської окупації (55), брежнєвської епохи (29), російської імперії (11), австро-угорщини (3) та ін. За іншими даними, з 260 українських письменників було репресовано 228.

Для порівняння також слід зазначити, що станом на червень 1934 року лише 193 особи було офіційно визнано приналежними до Спілки письменників України, тільки 120 з яких були її дійсними членами.

Отже, проблемним питанням, на яке потрібно дати відповідь в кінці уроку, буде: «Розстріляне відродження» — суто національне явище чи загальна риса тоталітарної доби?

Повернути імена загиблих у пантеон нашої національної культури, припасти до джерел їхньої творчості, пам'ятати минуле заради майбутнього — наш священний обов'язок. Як написав Юрій Клен (Освальд Бургардт), один із неокласиків, що емігрував за кордон, у своїй поемі «Прокляті роки».

 

 

 

 

 

22 квітня 2021

24група       Українська мова

35.Підсумковий урок

Дайте відповіді на запитання(у робочому зошиті).Відповіді надішліть у мої особисті повідомлення.                                                                            Морфологія – це розділ мовознавства, що вивчає...

словниковий склад мови

слово, його будову,  граматичні форми слова, способи вираження властивих слову граматичних значень

звуки і букви мови

словосполучення і речення

ЗАПИТАННЯ №2

Морфологічні норми  це

правильна вимова окремого звука, правильне ноголошення слова, правильне інтонування речень

правила написання слів та їх частин

правила вживання граматичних форм слів і їх поєднання з іншими словами

ЗАПИТАННЯ №3

Вкажіть рядок з іменниками спільного роду

сирота, сіромаха, недотепа, нікчема

круча, груша, неволя, земля

вершина, весна, школа, ластівка

базіка, маля, лисеня, бідолаха

ЗАПИТАННЯ №4

Позначте рядок, в якому всі іменники у формі орудного відмінка однини мають закінчення -ею,(-єю)

межа, надія, перемога, робітниця

тиша, площа, непосида, суддя

вельможа, лівша, дружина, левиця

п’ятниця, сестриця, сім’я, теща

ЗАПИТАННЯ №5

Позначте рядок, в якому всі іменники у формі кличного відмінка мають закінчення -е

Петро, воля, хлопець, Леонід

брат, Дніпро, батько, вулиця

козак, осінь, рід, кінь

Київ, вчитель, місяць,ведмідь

ЗАПИТАННЯ №6

Позначте рядок, в якому іменник зоря не є членом речення

Нічка розсипала зорі злотистії.

Зоре моя вечірняя, зійди над горою.

Вечірня плакала зоря.

На вечірньому небі розсипалися зорі.

ЗАПИТАННЯ №7

Апостроф у формі орудного відмінка ставиться у таких іменниках

повість, радість, ненависть, гордість

любов, кров, мати, верф

піч, міць, ніч, мідь

січ, нехворощ, тінь,сіль

ЗАПИТАННЯ №8

Позначте рядок, в якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -а

вітер, студент, мотор, майдан

пароплав, майданчик, цукор, чай

Київ, Львів, Миколаїв, Дніпро

бокс, сік, принтер, страх

ЗАПИТАННЯ №9

Позначте рядок, в якому  у всіх іменниках у формі орудного відмінка однини перед закінченням -ю відбувається подовження приголосних

совість, гордість, піч, подорож

пам’ять, сталь, розповідь, сіль

жорстокість, гідність, матір, добрість

роль, гідність, кров, гуаш

ЗАПИТАННЯ №10

Позначте рядок, в якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -у

Кавказ, Крим, спорт, коридор

іменник, вальс, атом, Дмитро

туман, зошит, дуб, клен

Дністер, світ, радіус, тиждень

ЗАПИТАННЯ №11

Установіть відповідність між іменниками, які вживаються тільки в множині, та назвами, що означають ці іменники

1

Речовини

2

Відрізки часу, свят, обрядів

3

Назви почуттів, станів

4

Географічні назви

А

Черкаси, Альпи,Суми

Б

Вершки, парфуми, дріжджі

В

Канікули, іменини,   вечорниці 

Г

Гордощі, веселощі, прикрощі

ЗАПИТАННЯ №12

Установіть відповідність між різновидами суперечки

1

Дебати

2

Дискусія

3

Диспут

4

Полеміка

А

Публічна, заздалегідь підготовлена суперечка на наукову, суспільну, літературну, моральну тему

Б

Войовнича суперечка, що виникає в результаті протиборства, конфронтації сторін 

В

Суперечка з приводу висловлених у доповіді, програмі дій, заяві пропозицій щодо розв’язання важливих державних проблем

Г

Обговорення спірного питання, на яке висловлюються протилежні точки зору

 

36. Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості

Ознайомитись з матеріалом уроку,законспектувати,виконати завдання

 

Мовна стійкість — намір та поведінка особистості чи групи людей спрямовані на послідовне, непохитне користування в щоденному спілкуванні певною мовою чи мовними засобами, незалежно від мови співрозмовника. В статті 10 Конституції України записано, що державною мовою в Україні є українська мова.

 

Одним із найперших це поняття досліджував український соціолінгвіст Орест Ткаченко, доповнивши ним поняття «мовної стабільності» (англ. language stability), що характеризує стан мови. За його словами: Втративши свою мовну стабільність, народ завдяки мовній стійкості може поступово повернути й свою мовну стабільність, навіть зміцнити її. Втративши мовну стабільність і не маючи або не виробивши мовної стійкості, народ може втратити навіть найстабільнішу і найвпливовішу, найпоширенішу свого часу у світі мову, про що свідчать долі таких колись поширених світових мов, як давньоєгипетська, шумерська, аккадська (ассиро-вавилонська), хетська, що стали мертвими і тепер відомі лише з пам'яток. На думку Ореста Ткаченка, головні джерела, що живлять мовну стійкість: · національна традиція, · національна свідомість та солідарність, · національна культура, · національний мир і співробітництво з іншими народами. Стійкість до вживання української мови називають українськомовною стійкістю. [3] Стан мовної стійкості в Україні Деякі дослідження виявляють занизький рівень мовної стійкості українців порівняно з російським населенням України, що, відповідно, загрожує українській мові зникненням. Так, за розвідкою Тетяни Бурди (1999), 83,2 % молодих українців Києва при звертанні до них українською також відповідають українською. Але при звертанні до них російською мовою 90,6 % респондентів-українців переходить на російську. У той же час, росіян в Україні характеризує висока мовна стійкість: вони переважно відповідають російською і коли до них звертаються російською (98,2 %), і у відповідь на звертання українською (95,3 %). Мовна стійкість у художній літературі Один з ранніх прикладів українськомовної стійкості знаходимо у поемі Тараса Шевченка «Сон»: Штовхаюсь я; аж землячок, Спасибі, признався, З циновими ґудзиками: «Де ты здесь узялся?» «З України». — «Так як же ти Й говорить не вмієш По-здешнему?» — «Ба ні, — кажу, — Говорить умію, Та не хочу». — «Экой чудак! …» Вправи: 1.Скласти синонімічні ряди до слів хвилюватися та швидко ПРИКЛАД. Іти – простувати, прямувати, мандрувати, топати, тупцяти, тупцювати, тупати; крокувати, ступати; шпацирувати, маршувати; цибати; дефілювати; юрмитися;валити; пливти, плинути; віятися; чимчикувати, полинути; теліпатися, телющитися; дріботіти; пертися, тарабанитися; вибиратися; виметнутися; вислизати; віддалятися; пробиватися, прослизати; прокрадатися; пірнати; пхатися; прибувати; приволікатися; прителіпатися; прибиватися; нагодитися; добиратися. 2. - Доберіть кожен по 1 епітету до слова «мова».(рідна, материнська, державна і т.д.) і складіть речення. Домашнє завдання: - опрацювати конспект;

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу