21 квітня 2021

11група       Українська мова

34. Спрощення приголосних

Д.з. підручник §32.Впр.2,3.

Українська мова (Авраменко) 10 клас 2018-https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

! Опрацюйте матеріал з теми уроку,завдання виконайте

Спрощення в групах приголосних

Коли збігається кілька приголосних, то не зручний для вимови звук не вимовляють, тобто мовці спрощують для себе вимову: [про уйі́зд] — [пройізни́й]. Спрощення відбува­ється не тільки у вимові — воно позначається й на письмі: проїзд — проїзний.

Спрощення д

здн — зн

поїзд — поїзний, заїзд — заїзний

ждн — жн

тиждень — тижневий

рдц - рц

серденько, сердечний — серце, серцевина

Спрощення т

стл — сл

щастя — щасливий, лестити — улесливий

стн — сн

уста — усний, область — обласний

 

Спрощення к

зкн — зн

бризкати — бризнути, брязкіт — брязнути

скн — сн

писк — писнути, тиск — тиснути

Спрощення л

слн — сн

масло — масний, Масниця

Спрощення р

рнц — нц

чернець — ченці

Винятки: кістлявий, пестливий, хвастливий, шістнадцять, зап’ястний, хворостняк і похідні. АЛЕ: надкісниця!

Спрощення не позначається на письмі:

у запозичених словах: баласт — баластний, контраст — контрастний, агент — агентство;

у групах стц і стч. невістка — невістці [не ив’і́с'ц'і], невістчин [не ив’і́шчи ен]; ар­тистка — артистці [арти́с'ц'і], артистчин [арти́шчи ен].

Перепишіть слова, уставивши, де потрібно, пропущені літери.

Млос..ний, шубовс..нути, хворос..няк, щиросер..ний, абонентський, тиж..невик, випус..ний, передвіс..ниця, безкорис..ливий, облес..ливий, цілісн..ний, зліс..ний, йодовміс..ний, почес..ний, прихвос..ні, агентство, пес..ливий, гімнас..ці, хвастливий, хрус..нути, невіс..чин, шелес..нути, зап’яс..ний, ненавис..ний.

ЗАУВАЖТЕ!

Не спрощується к у словах: випускний, тоскно, скніти, скнара.

Випишіть слова, у яких спрощення приголосних позначається на письмі.

Медаліс.щі, чес.шо, хвас..нути, зап’ястний, гігантський, умис..ний, перелес.шик, агент­ство, балас.ший, радіс..ний, ус..ний, невіс..чин, аванпос..ний, напас..ник, студен..ство, енерговміс..ний, нещас..ний, шістнадцять, корис..ний, облас.ший, журналістці.

3 перших букв виписаних слів складіть прізвище літературного героя з творів Панаса Мирного.

Прочитайте текст і виконайте завдання.

Гадюка і хліб

Якось, побачивши урочистий стіл, а на ньому на почесному місці святковий Хліб, під­ступна Гадюка позаздрила Хлібові й забажала дізнатися, як він досягнув такої честі. Хліб повагом розповів, що спочатку його закопали в землю. Як він достиг — зжали серпом, обмо­лотили ціпом. Його віяли й сушили. Змололи на жорнах, замісили кулаками, спекли на вогні, а вже потім поклали на урочистий стіл.

Гадюці від переляку перехопило подих. Вона вирішила, що краще їй плазувати у вогкому дра­говинні, ніж терпіти такі випробування та муки (Народна казка).

А. Знайдіть прості односкладні речення й визначте їхній вид (означено-особове, неозначе­но-особове, узагальнено-особове, безособове,називне).

Б. Випишіть перше речення, підкресліть головні й другорядні члени, побудуйте до нього схему.

Виконайте тестові завдання.

Спрощення приголосних позначається на письмі в слові

А контрас..ний В невіс..чин

Б нещас..ний Г піаніс..ці

Спрощення приголосних позначається на письмі в слові

А бриз..нути В кіс..лявий

Б випус..ний Г артис..ці

Спрощення приголосних позначається на письмі в слові

А радне..ці В прихвос..ні

Б балас.ший Г форпос..ний

Спрощення приголосних позначається на письмі в обох словах варіанта

А буревіс..ник, перс..ні В швидкіс..ний, невіс..чин

Б вартіс..ний, пес..ливий Г пристрас..ний, модне..ці

Спрощення приголосних позначається на письмі в обох словах рядка

А перес..лати, заїз..ний

Б боліс..ний, агентство

В мас..ний, аванпостний

Г облас..ний, методис..ці

Спрощення приголосних позначається на письмі в обох словах рядка

А наміс..ник, студентство

Б хрес..ний, контрас..ний

В хрус.шути, страс..ний

Г якіс..ний, хвас..нути

Спрощення приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка

А кількіс..ний, мес..ник, гіган..ський

Б чес..ний, шіс..десят, форпос..ний

В сер..цевий, умне..ний, зап’яс..ний

Г навмис..не, капос..ний, почес..ний

Спрощення приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка

А беззахис..ний, збриз..нути, звіс..но

Б безвиїз..ний, кар’єрне..ці, вартіс..ний

В надкіс..ниця, наміс..ник, хворое..няк,

Г сер..цевий, доблес.ший, невіс..чин

Спрощення приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка

А напас..ник, безжаліс..ний, шістсот

Б безшелес..ний, мас..ний, млос..ний

В че..нці, особистіс..ний, контекс..ний

Г ляс..нути, щас..ливий, окупай..ський

Орфографічну помилку допущено в рядку

А якісний, агентство, невиїзний

Б корисний, кількісний, туриський

В прихвосні, вартісний, пестливий

Г персні, перехресний, улесливий

 

 

 

 

 

 

21 квітня 2021

30група       Українська мова

69.Фонетика,орфоепія,орфографія(підготовка доЗНО)

 Перегляньте урок з теми за посиланням:                            https://www.youtube.com/watch?v=E1vf1Q8xObc

Виконайте завдання:

Запитання 1

Вкажіть рядок слів з наголосом на другому складі

варіанти відповідей

 

олень, подруга, павич

 

 

зручний, добуток, дрова

 

 

новий, обруч, отаман

 

 

завдання, донька, дециметр

Запитання 2

Вкажіть рядок слів, розташованих в алфавітному порядку

варіанти відповідей

 

олень, подруга, павич

 

 

зручний, добуток, дрова

 

 

завдання, дециметр, донька

 

 

новий, обруч, отаман

Запитання 3

Вкажіть рядок слів, що мають більшу кількість букв, ніж звуків

варіанти відповідей

 

щастя, бджолиний, нетто

 

 

кількість, порівняння, джмелик

 

 

щавель, виїжджати, ремінь

 

 

приємність, м'який, сеньйора

Запитання 4

Спрощення на письмі відбувається у всіх словах рядка

варіанти відповідей

 

чес...ний, балас...ний, улес...ливий

 

 

капос...ний, тиж...невий, студен...ський

 

 

рідкіс...ний, хвас...ливий, зап'яс...ний

 

 

виїз...ний, щас...ливий, мас...ний

Запитання 5

М'який знак треба ставити на місці пропуску в усіх словах рядка

варіанти відповідей

 

павіл...йон, міл...йон, брин...чати

 

 

кур...йоз, конферанс..є, ад...ютант

 

 

медал...йон, Уман...щина, кан...йон

 

 

рюш..., марсел...єза, волин...ський

Запитання 6

Апостроф треба ставити на місці пропуску в усіх словах рядка

варіанти відповідей

 

мавп...ячий, коров...ячий, ф...юзеляж

 

 

інтерв...ю, Мін...юст, роз...єднати

 

 

дит...ясла, Св..ятвечір, моркв...яний

 

 

роз...яснення, від...їзд, без...іменний

Запитання 7

Відбувається подовження у формі орудного відмінка однини в усіх словах рядка

варіанти відповідей

 

піч, вісь, розкіш

 

 

ніч, молодь, приязнь

 

 

щирість, любов, подорож

 

 

глазур, міць, сіль

Запитання 8

З префіксом с- пишемо всі слова рядка, ОКРІМ

варіанти відповідей

 

...тверджувати, ...фотографувати, ...ховати

 

 

...хилити, ...котити, ...пиляти

 

 

...худнути, ...конструювати, ... хитрувати

 

 

...чистити, ...цілення, ...сунути

Запитання 9

З великої літери пишемо всі слова в рядку

варіанти відповідей

 

(Л/л)еонардо (Д/д)а (В/в)інчі, (А/а)хіллесова (П/п)'ята, (Б/б)іла (Ц/ц)ерква

 

 

(Н/н)естор (Л/л)ітописець, (С/с)вятий (Д/д)ух, (Р/р)ічард (Л/л)евове (С/с)ерце

 

 

(Н/н)обелівська (П/п)ремія, (К/к)остянтин (О/о)строзький, (П/п)іфагорова (Т/т)еорема

 

 

(Л/л)юдвіг (В/в)ан (Б/б)етховен, (П/п)івнічний (Л/л)ьодовитий (О/о)кеан, (П/п)івденний (П/п)олюс

Запитання 10

Через дефіс потрібно писати всі слова в рядку

варіанти відповідей

 

національно/визвольний, чар/зілля, Ново/селівка

 

 

східно/слов'янський, бор/машина, стоп/кран

 

 

чорно/бровий, біло/сніжний, купівля/продаж

 

 

українсько/англйський, сніжно/білий, норд/вест

Запитання 11

Закінчення -у (-ю) у формі кличного відмінка мають всі слова в рядку

варіанти відповідей

 

вітер, товариш, Пилип

 

 

пан, Олег, Дунай

 

 

батько, бабуся, кінь

 

 

козак, вовк, степ

Запитання 12

Буквосполучення -нн- треба писати у всіх словах рядка

варіанти відповідей

 

сказа...ий, огне...ий, незліче...ний

 

 

стара...о, окая...ий, попідти...ю

 

 

здійсне...ий, незрівня...о, страше...ий

 

 

таєм...о, мерзе...ий, свяще...ий

 

70.Підсумковий урок.

!Завдання виконайте на аркушах і надішліть мені для перевірки

 

Запитання 1

Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка:

а) воюють, сюрприз, якийсь, зозуля;

б) будівля, майбутнє, щем, пшениця;

в) агентство, грядка, зйомка, гайок;

г) б'єшся, пам'ять, черешня, рельєф

д) бджілка, зяблик, щільно, портьєра

Запитання 2

Уподібнення приголосних відбувається у всіх словах рядка:

а) свято, подружці, ллється

б) кінський, милуєшся, доріжка

в) камінчик, кузня, екзамен

г) мороз, нігті, боротьба

д) козацький, селянський, зшити

 

Запитання 3

На перший склад падає наголос у слові:

а) колесо

б) перепис

в) фартух

г) новий

д) оптовий

Запитання 4

У прямому значенні вжито обидва прикметники в рядку:

а) залізна покрівля, залізна воля

б) чиста криниця, чиста совість

в) золотий перстень, золотий зливок

г) срібна ложка, срібне волосся

д) спокійне серце, спокійне озеро

 

 

Запитання 5

Лексичну помилку допущено в рядку:

а) сучасні меблі

б) учбовий корпус

в) вулиці перетинаються

г) відчинити двері

д) виключити світло

Запитання 6

Установіть значення наведених фразеологізмів:

1 стріляний птах а) здоровий

2 книга за сімома печатями б) приховане

3 кров з молоком в) досвідчений

4 гаряча голова г) запальний

д) дурнуватий

Запитання 7

Виберіть рядок, де фразеологізм співпадає з його значенням

варіанти відповідей

 

Голки не підсунеш - утікати

 

 

давати драпака - похапцем

 

 

голці впасти ніде - багатолюдно

 

 

через пяте-десяте - тихо

Запитання 8

Зясуйте, яким членом речення є виділений фразеологізм: Щоб поїхати на риболовлю з татом, ми прокинулися ні світ ні зоря.

варіанти відповідей

 

підмет

 

 

присудок

 

 

означення

 

 

додаток

 

 

обставина

Запитання 9

Знайдіть пару фразеологізмів - антонімів

варіанти відповідей

 

курча пухнасте - як горох при дорозі

 

 

як кішка із собакою - душа в душу

 

 

як у Христа за пазухою - як курка лапою

 

 

кров із молоком - стріляний птах

Запитання 10

Фразеологізми наведено в усіх рядках, ОКРІМ

варіанти відповідей

 

до сьомого поту, на сьомому небі, до сьомої ранку

 

 

наріжний камінь, на серці камінь, тримати камінь за пазухою

 

 

палицею кинути, встромляти палицю в колеса, палиця на два кінці

 

 

голці ніде впасти, хоч голки збирай, голку точити

 

 

бити лихом об землю, земля обітована, дістати з-під землі

Запитання 11

У фразеологізмах "аж за.. залящить", "за ... не відтягнеш", "нагострити ... " замість пропусків має бути слово:

варіанти відповідей

 

очі

 

 

голки

 

 

вуха

 

 

руки

 

 

зуби

Запитання 12

Фразеологізм "і кури не клюють" має антонім

варіанти відповідей

 

хоч греблю гати

 

 

як піску морського

 

 

як кіт наплакав

 

 

хоч картину малюй

 

 

як курка лапою

 

 

 

 

 

21 квітня 2021

21група       Українська література

34.Підсумковий урок з теми»Образне слово поетичного модернізму»

Виконайте тестові завдання з теми(відповіді надсилайте на мій особистий номер у вайбері)

 

 

Запитання 1

Хто розпочав у 1901 році літературну дискусію щодо модернізму?

варіанти відповідей

 

Леся Українка

 

 

Михайло Драгоманов

 

 

Микола Вороний

 

 

Олександр Олесь

Запитання 2

У поетів-модерністів на перший план виходить

варіанти відповідей

 

подія

 

 

мрія

 

 

людина

 

 

історична епоха

Запитання 3

Хто із письменників-модерністів написав свій перший вірш "Надія" у 9 років?

варіанти відповідей

 

Леся Українка

 

 

Олена Пчілка

 

 

Олександр Олесь

 

 

Микола Вороний

Запитання 4

Течіями модернізму є всі названі, КРІМ

варіанти відповідей

 

експресіонізм

 

 

імпресіонізм

 

 

неоромантизм

 

 

класицизм

Запитання 5

Визначте головну думку драми-феєрії „Лісова пісня”:

варіанти відповідей

 

одвічна проблема реалізації творчої особистості;

 

 

перемога вільного високодуховного життя над буденщиною;

 

 

проблема соціальної нерівності людей;

 

 

проблема збереження природного середовища.

Запитання 6

Який художній засіб є провідним у вірші Лесі Українки "Contra spem spero!"

варіанти відповідей

 

Гіпербола

 

 

Антитеза

 

 

Анафора

 

 

Алітерація

Запитання 7

Слова:

Не зневажай душі своєї цвіту,

Бо з нього виросло кохання наше!

Той цвіт від папороті чарівніший —

Він скарби творить, а не відкриває...

адресовані:

 

варіанти відповідей

 

Мавці;

 

 

Лукашеві;

 

 

Килині;

 

 

Перелесникові.

 

Запитання 8

Оберіть портрет автора (авторки) поезії "Блакитна панна"

варіанти відповідей

 

 

 

 

 

 

 

Запитання 9

Домінуючим художнім засобом у творі М. Вороного „Блакитна панна” є:

варіанти відповідей

 

метафора

 

 

тавтологія

 

 

символ

 

 

порівняння

Запитання 10

Леся Українка є автором усіх творів, окрім

варіанти відповідей

 

"Contra spem spero"

 

 

"Чари ночі"

 

 

"Лісова пісня"

 

 

"Інфанта"

 

 

"Слово, чому ти не твердая криця"

Запитання 11

Які з названих творів є драматичними?

варіанти відповідей

 

"По дорозі в Казку"

 

 

"О слово рідне, орле скутий"

 

 

"Інфанта"

 

 

"Лісова пісня"

 

 

"Блакитна панна"

Запитання 12

Поезія Олександра Олеся «О слово рідне! Орле скутий!» - це ... лірика

варіанти відповідей

 

 інтимна;

 

 

пейзажна

 

 

патріотична

 

 

філософська

Запитання 13

Який символічний образ відсутній у поезії "Чари ночі"?

варіанти відповідей

 

солов’ї;

 

 

іскра;

 

 

бенкет весни;

 

 

дорога;

 

 

Фауст.

Запитання 14

Що є образами-символами в поезії "Чари ночі"?

варіанти відповідей

 

а) Молодість, кохання, швидкоплинність життя;

 

 

б) Солов'ї, зорі, ніч, квіти;

 

 

 в) Кохана дівчина, поцілунки, ніжність;

 

 

г) Вогонь, життя, смерть.

Запитання 15

Укажіть поезії, які написав О. Олесь

варіанти відповідей

 

"Блакитна Панна"

 

 

"Чари ночі"

 

 

"О панно Інно..."

 

 

"Ви знаєте, як липа шелестить..."

Запитання 16

Домінуючим художнім засобом у творі М. Вороного "Блакитна панна" є

варіанти відповідей

 

метафора

 

 

символ

 

 

тавтологія

 

 

персоніфікація

Запитання 17

До якого жанру належить твір "Чари ночі"?

варіанти відповідей

 

а) елегія;

 

 

б) присвята;

 

 

в) романс;

 

 

г) сонет.

Запитання 18

Твір М. Вороного "Блакитна панна" належить до такої тематичної групи, як

варіанти відповідей

 

патріотична

 

 

філософська

 

 

пейзажна

 

 

інтимна

Запитання 19

Якого героя твору зарубіжної літератури згадано у творі "Чари ночі"?

варіанти відповідей

 

Фауста

 

 

Ромео

 

 

Гамлета

 

 

Євгенія Онєгіна

Запитання 20

Осередком східноукраїнського модернізму став київський журнал ........ (1909-1914)

варіанти відповідей

 

"Світ"

 

 

"З-над хмар і долин"

 

 

"Українська хата"

Запитання 21

Кому Леся Українка присвятила свій перший вірш "Надія"?

варіанти відповідей

 

М. Драгоманову

 

 

Батькові

 

 

Матері

 

 

тітці Олені

Запитання 22

Назва вірша Лесі Українки «Contra spem spero у перекладі з латини означає

варіанти відповідей

 

Без надії сподіваюсь

 

 

Мовчати - кричати

 

 

Надія помирає останньою

 

 

Боротися до кінця

Запитання 23

Символізм — це течія

варіанти відповідей

 

Класицизму

 

 

Модернізму

 

 

Романтизму

 

 

Реалізму

Запитання 24

Прочитайте рядки.

Акордами проміннострунними // День хвилював і тихо гас. // Над килимами вогнелунними / Венера кинула алмаз.

 В уривку використано

 

варіанти відповідей

 

гіперболу

 

 

порівняння

 

 

неологізми

 

 

синоніми

Запитання 25

На антитезах та оксиморонах побудовано твір

варіанти відповідей

 

"Чари ночі"

 

 

"По дорозі в Казку"

 

 

"З журбою радість обнялась..."

 

 

"О слово рідне! Орле скутий!..."

Запитання 26

16. Леся Українка казала, що їй довелось вести тридцятилітню війну з

варіанти відповідей

 

хворобою

 

 

владою

 

 

батьками

 

 

людська байдужість

Запитання 27

18. Жанр твору Лесі Українки «Лісова пісня»

варіанти відповідей

 

драма - феєрія

 

 

психологічна новела

 

 

поема-казка

 

 

філософська казка

Запитання 28

20. Темі протистояння героя-одинака і сірої, байдужої маси присвячено твір

варіанти відповідей

 

Микола Вороний "Інфанта"

 

 

Микола Вороний "Блакитна панна"

 

 

Олександр Олесь "По дорозі в казку"

 

 

Олександр Олесь "З журбою радість обнялась"

Запитання 29

Рядкам поезії « З журбою радість обнялась» відповідають  усі варіанти з названими художніми засобами, крім:

         

варіанти відповідей

 

метафора, анафора, гіпербола

              

 

 

 антитеза, метафори, риторичні оклики

           

 

 

 анафора, оксиморон, риторичне питання

            

 

 

 епітети, порівняння, персоніфікація

 

Запитання 30

Твір Олександра Олеся « Чари ночі» належить до лірики:

          

варіанти відповідей

 

громадянської

           

  

 

 

пейзажної

           

  

             

           

 

 

 інтимної

         

 

 

філософської

  

Запитання 31

Провідний мотив вірша Олександра Олеся «Чари ночі»:

           

варіанти відповідей

 

оптимістичний погляд на життя

         

 

 

 

краса літньої української ночі

        

 

 

 

сенс людського життя

     

 

 

краса життя і кохання

 

 

Запитання 32

За жанровим різновидом «О слово рідне!  Орле скутий!»:

            

варіанти відповідей

 

сонет

           

 

 

ліричний вірш

           

 

 

елегія

           

 

 

ода

 

Запитання 33

«О слово рідне! Орле скутий!» належить  до такої тематичної групи, як:

          

варіанти відповідей

 

філософська

           

 

 

інтимна

            

 

 

пейзажна

            

 

 

патріотична

Запитання 34

Дорога в Казку з твору Олександра Олеся — це символ:

           

варіанти відповідей

 

нездійсненної мрії

         

 

 

творчості, фантазії

       

 

 

духовних поривань до кращого життя

           

 

 

обману, хибного шляху

Запитання 35

„По дорозі в Казку” за жанром:

         

варіанти відповідей

 

драматичний етюд

         

 

 

драматична поема

        

 

 

оповідання

        

 

 

новела

Запитання 36

Твір „По дорозі в Казку” Олександра Олеся написаний у:

            

варіанти відповідей

 

1910 р.

           

 

 

1908 р.

           

 

 

1914 р.

            

 

 

1917 р.

 

Запитання 37

«По дорозі в Казку» перегукується  із твором:

      

варіанти відповідей

 

«Лісова пісня» Лесі Українки

     

 

 

«Мойсей» І. Франка

    

 

 

«Момент» В. Винниченка

     

 

 

«Сойчине крило» І. Франка

 

Запитання 38

Головний герой твору   Олександра Олеся «По дорозі в Казку» ВІН  порівнює  себе з:

         

варіанти відповідей

 

яструбом

       

 

 

орлом

       

 

 

соколом

        

 

 

жар-птицею

 

Запитання 39

Для Юнака з твору Олександра Олеся «По дорозі в Казку» дівчина сплела  вінок з :

      

варіанти відповідей

 

маку і терену

       

 

 

папороті і маку

       

 

 

маку і жита

       

 

 

терену і барвінку

 

Запитання 40

Головний герой твору " По дорозі в казку" говорить: "І я вас поведу до світлої мети — тропа веде до неї. Що тут тропа лежить, про це я знав ще змалку. Мені казав один мандрівець, що той, хто вперше йшов по ній, щоб не згубить її, ішов і сіяв…» :        

        

 

варіанти відповідей

 

надію

       

 

 

 

жито

        

 

 

 

мак 

    

 

 

 

пшеницю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 квітня 2021

13група       Українська література

34. Психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками

«поезії у прозі». Автобіографічна основа. Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя, специфіки творчого процесу.

    

35.Повторення та узагальнення вивченого.

 

34. 1. Вступна бесіда

Чи доводилося вам відчувати втому, неспокій у душі?

Чи здавалося інколи, що через проблеми інших людей (рідних, друзів, ровесників) не можете розібратись із власними?

Чи хотілося вам залишитися на самоті деякий час, щоб ніхто не заважав.

Що допомагало вам вийти з цього стану? Дайте корисні поради.

У житті кожної людини трапляються такі моменти, коли приходить «чорна полоса», стає якось не по собі, коли у душу непомітно закрадається неспокій, який руйнує звичайний ритм життя, заважає працювати, вірити. Що ж робити у таких випадках? Кожен із вас, як я зрозуміла, має свій «рецепт» боротьби з депресивним станом. На ці запитання також дає відповідь і Михайло Коцюбинський у новелі «Intermezzo», уривок з якої вам був прочитаний. Митцеві художнього слова вдалося передати психологічний стан людини — митця та абсолютно незвичайну за жанром новелу з ознаками «поезії в прозі», яка є поетичною світлиною душі автора.

Як ви розумієте слово «світлина» ?

Які асоціації у вас виникають зі словом «душа» ?

Отже, душа — це внутрішній голос, стержень людини, її людське я. У нотатках до книги «Пам’яті душі» сам Коцюбинський писав: «Хто щасливий? Той, хто дає багатство, а бере найменше. На чиїх слідах виростають найкращі квіти — хто по своїй дорозі розкидає для вжитку всіх самоцвіти!»

1. Історія написання новели

Ліричний герой твору «Intermezzo» — це не хто інший, як Сонцепоклонник Михайло Коцюбинський, який дуже трепетно, з особливою любов’ю ставився до сонця, природи, адже вони додавали снаги його хворобливому з дитинства організмові, а виснаженій душі — натхнення для творчості.

1.2. Теорія літератури.

Що таке інтермецо?

До якого пласта лексики належить це слово?

Intermezzo в перекладі з італійської означає «перерва». У музиці — невеличка інструментальна п’єса, що в XVII ст. виконувалася в перерві між актами трагедії, а пізніше — опери. Отже, це музичний термін.

Причини написання новели Епізод, описаний Коцюбинським, справді мав місце в житті письменника 1908 року. Це був рік найбільшого розмаху реакції, яка настала після революційних подій 1905-1907 років. Кожен день приносив звістки про розправу над людьми, які боролися за землю і за волю. Тюрми переповнилися правдошукачами, військово-польові суди чинили розправи, а то й самосуди: стріляли, вішали, били.

У листі до М. Чернявського Коцюбинський писав: «Ви не можете уявити собі, що я пережив, бачачи те все на власні очі, і який це мало вплив на мої хворі нерви. Мені тепер ще гірше, ніж було: не можу ані спати, ані їсти. Ледве пишу до вас».

Украй виснажений службою, громадською роботою, знесилений хворобою, він мріяв про відпустку. Окрім цього, дедалі нестерпнішою ставала проблема вибору між Олександрою Аплаксіною та родиною. Митець слова не бачив виходу з такого драматичного любовного трикутника, і ця обставина змушувала його страждати. Беатріче… Так називав її Коцюбинський. Сімейні стосунки з дружиною, Вірою Дейшею, були дуже натягнутими, лише діти не давали йому розірвати шлюб. Закоханим залишалося лише листуватись.

Його листи до коханої, видані у 1938 році, — це чималий том, роман у листах. О. Аплаксіна пережила Коцюбинського на кілька десятків років, але так і залишилася до кінця життя самотньою.

2. Діалог між дружиною Вірою Дейшою і Коцюбинським

Увійшла дружина — спокійна, впевнена.

— Так далі тривати не може. Я не збираюсь ні про що просити, але ти мусиш сказати, як нам жити далі?

Тільки тепер він помітив у її руці лист. Одразу впізнав почерк Беатріче. Пекучий сором і жаль охопили його. Вона щось говорила про дітей, про перші роки кохання, при цьому залишалась незворушною: ні сльозинки, ні докорів — сухий бухгалтерський підсумок їхнього життя. Він слухав і не слухав. Відчував лиш, як повільно провалюється у безодню. І сказав:

— Вибач, якщо все це можна вибачити. Я не залишу сім’ї, коли навіть доведеться переступити через себе.

Вона вийшла. Він озирнувся довкола, в цілому всесвіті не було нікого. Нікого і нічого, тільки пекучий нестерпний біль.

Хіба вмерти? Ні дружина, ні Беатріче від цього не постраждають. Що він може їм дати, крім горя? Ковтнути отруту і ввійти у царство спокою. Але не міг ворухнутись. Тіло немов розбив параліч. «Це — межа, — зрозумів він. — Там, за нею, — божевілля».

Вкрай виснажений М. Коцюбинський звертається до друзів із проханням прийняти його на літній відпочинок. На цю просьбу відгукнувся меценат, давній знайомий, великий землевласник Євген Чикаленко, який радо запропонував письменнику свій дім у селі Кононівка. Там Михайло Михайлович провів декілька тижнів. Тому й новела «Іntermezzо» присвячена Кононівським полям.

Зверніть увагу на присвяту. У чому її незвичність?

Хто з письменників присвячував твори і кому? Назвіть їх. (Т. Г. Шевченко — В. Жуковському «Катерина», Якову де Бальмену «Кавказ», Марко Вовчок — Т. Г. Шевченку «Інститутка». )

«Читаю велику книгу природи, — пише Коцюбинський в одному з листів, — і коли навчуся дечому, буду писати. З того часу, як я опинився на самоті, відчуваю, як я страшенно втомився душею. Не фізична втома, а душевна. Не хочеться бачити людей, говорити. Хочеться скинути з себе весь накип людського бруду, який непомітно заливав твоє серце, хочеться очиститися й відпочити».

Не дивно, що навіть природа, яка потім зазвучить музикою в новелі, спочатку не могла заспокоїти митця, навіть викликала роздратування. Проте Коцюбинський бореться з цією втомою за внутрішній спокій, який би дав йому змогу поринути в улюблену справу — художню творчість. Звернімося до самого твору.

Дайте письмову відповідь на запитання:

Чи не здивувало вас те, що у прозовому творі на початку є «дійові особи», як у драмі? Що б це значило? (Особливий прийом виразності, який вказує, що буде в центрі уваги — природа, почуття.)

Які дійові особи здаються вам особливими, незвичайними?

Які відчуття виникають під час читання пейзажів? (Ефект присутності, зримість, запах.)

Чи можна твір «Intermezzo» вважати цілком автобіографічним? (Ні, тут багато узагальнень.)

Які проблеми порушено в новелі?

8. Робота у зошитах (запис проблематики твору)

1. Душевна рівновага.

2. Повноцінне життя.

3. Специфіка творчого процесу.

4. Справедливість і людська гідність.

Завершимо схематичне зображення психологічних змін у душі героя: УТОМА — ДЕПРЕСІЯ — СТРЕС — ІНТЕРМЕЦО — ЗЦІЛЕННЯ.

Отже, що зцілило ліричного героя, натягнуло струни втомленої від людського горя душі? (Природа — це цілюще джерело. Недаремно твір присвячений кононівським полям. Адже саме на цих нивах герой, влаштувавши собі невеличке інтермецо, знайшов спокій, поборов депресію.)

Справді, ми мали змогу пересвідчитись у правдивості цих слів. Ліричний герой новели потрапив під колесо долі, але зумів підвестись і, переживши тяжку душевну кризу, здатен знову повернутися до активного життя, служити інтересам народу.

Що принесло йому заспокоєння? Без сумніву, кононівські поля. Вони стали тією ланкою у ланцюгу життя, яку письменник влучно назвав «інтермецо», перервою. Лише у природі є гармонія, якої постійно шукає людина. Депресію, на думку Коцюбинського, можна подолати — для цього потрібно йти в природу, це останній шанс для тих, хто втратив віру у життя.

Добра порада, особливо для нас, людей ХХІ ст. Ми живемо у вік, коли колесо життя набирає все більших обертів: розвиток науки, техніки, великий потік інформації. Людській психіці важко вистояти в таких умовах. Інколи маленька життєва незгода може стати фатальною. Не кожен може знайти себе у цьому бурхливому суєтному житті. Звідси алкоголізм, наркоманія, суїциди…

У житті практично всіх людей є ситуації, коли вмовити себе, що все могло би бути й гірше, не вдається, оскільки здається, що гірше вже нікуди. І зовсім не віриться, що ви зможете так само безтурботно сміятися, як і раніше. Зможете! Чорна смуга у вашому житті настала не назавжди, але якщо ви не знайдете сили допомогти собі, то без втрат не обійдеться. Ви ризикуєте озлобитись і розгубити багато цінних якостей. Отже, вибирайте: вам може допомогти відомий лікар — час, але можете допомогти собі й самі. Якщо вирішили самостійно боротися за свою душевну рівновагу, вірте, що життя вас не залишить. Чорна смуга обов’язково закінчиться.

Зрозумійте, що пережити неприємність можете тільки ви, тому не перекладайте її на плечі інших. Знайдіть зразок: людину, яка вистояла в подібній чи ще складнішій ситуації. Поміркуйте над тим, як вона справлялася зі своїми проблемами. Запам’ятайте: комусь буває ще гірше.

Не замикайтеся на своїх проблемах і побільше спілкуйтеся з людьми. Будьте відкритими, щирими — поряд є багато людей, які теж потребують допомоги і підтримки.

Якщо вам здалося, що вас хотіли образити, не робіть поспішних висновків. Ви зараз вразливі й можете все неправильно зрозуміти.

Згадайте, що навколо вас багато людей, які чекаю вашої підтримки; багато справ, які вимагають ваших рук і розуму.

Постарайтеся виробити у себе звичку радіти життю. Це безперервна низка миттєвостей, які змінюють одна одну. Шукайте серед них приємні.

Перестаньте хвилюватися з приводу тих неприємностей, які вам непідвладні.

Вчіться позитивного мислення. Не допускайте, щоби вами оволодівали неприємні думки і негативні емоції. Адже «наше життя — це те, чим роблять його наші думки» (Марк Аврелій).

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Прочитати новелу «Intermezzo» повністю, дібрати заголовки до кожної частини у вигляді цитатного плану.

2. Визначити символічні образи новели, підготуватися до тестових завдань за твором.



 

 

 

 

 

 

21квітня 2021

13група       Українська література

35.Повторення та узагальнення вивченого

Перегляньте урок.На запитання відповідайте у письмовій формі

 

Тема. І. Франко. Узагальнення вивченого

Тема. І. Франко.

Узагальнення вивченого

Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про письменника, спонукати до подальшого знайомства з його творами й особистістю; розвивати навички систематизації та узагальнення,зіставлення, висловлення власної думки щодо

проблем і художньої цінності прочитаних творів; виховувати шанобливе ставлення до творчості поета як до великого надбання українського народу й світової спільноти.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до теми (видання творів різними мовами, пам’ятники,культурні заклади імені поета і т. ін.).

Теорія літератури: роди й жанри літератури, вічні образи, художні засоби, віршові розміри.

Перебіг уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово викладача

ІІ . Оголошення теми й мети уроку

ІІІ . Систематизація й у загальнення вивченого матеріалу

1. Літературний диктант.

(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)

1) Де і в якій родині з’явився на світ І. Франко?

2) Назвіть логічну пару.

Великий Кобзар — …

3) Перша поетична збірка Франка, що принесла йому славу й містила у своїй назві протилежні поняття.

4) Прозовий твір Франка на історичну тематику.

5) «Лірична драма» І. Франка.

6) Франко різко заперечував проти того, щоб його називали… , написав про це вірш, який став поетичним кредом митця.

7) Духовний заповіт Франка українському народові міститься …

8) Вірш «Сікстинська мадонна» написаний у формі …

9) Одна з пісень на слова І. Франка — …

10) Вічні образи, створені І. Франком,— …

11) У новелі «Сойчине крило» І. Франко вдається до прийомів і засобів …

12) Іван Франко — письменник, учений, художник, громадський діяч, перекладач. Назвіть зайве.

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

«Проблеми, які у своїх творах порушував І. Франко: тогочасні й вічні».

Орієнтовні відповіді

Тогочасні проблеми

Вічні проблеми

3. Проблемне запитання до учнів.

— Чому Франка можна назвати митцем світового масштабу?

4. «Поетичний практикум».

1) Дайте визначення сонета, терцини, наведіть приклади з творів І. Франка.

2) Назвіть віршові розміри силаботонічної системи. Визначте розмір «Легенди про вічне життя» І. Франка.

5. Тестове завдання.

Що означає слово «обсервація» у висловлюванні Є. Олесницького про І. Франка?

«На Галицькій Русі не було чоловіка, що мав би такий вплив на сучасну молодь, який мав свого часу Іван Франко. Складались на те його відомості і його індивідуальність, повна бистрої обсервації і критичного змислу. Знайомість із Франком вводила нас, молодих, в зовсім інший світ, його незвичайна на тодішній вік начитаність, його бистрий погляд на речі і строга, але дотепна критика сучасних відносин імпонували молоді і єднали її біля нього».

А Навчання;

Б аналіз;

В спостереження, обстеження;

Г критика.

ІV. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Займи позицію».

«Чи варта творчість Франка детального вивчення сучасною молоддю, яка не мріє про літературну професію?»

Так

Частково

Ні

V. Домашнє завдання

Повторити відомості про І. Франка, скласти усний твір-роздум

«Чи можна вважати подвигом життя і діяльність І. Франка?».

Перегляньте урок.На запитання відповідайте у письмовій формі

                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21квітня 2021

13група       Українська мова

34. Спрощення приголосних

Д.з. підручник §32.Впр.2,3.

Українська мова (Авраменко) 10 клас 2018-https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

! Опрацюйте матеріал з теми уроку,завдання виконайте

Спрощення в групах приголосних

Коли збігається кілька приголосних, то не зручний для вимови звук не вимовляють, тобто мовці спрощують для себе вимову: [про уйі́зд] — [пройізни́й]. Спрощення відбува­ється не тільки у вимові — воно позначається й на письмі: проїзд — проїзний.

Спрощення д

здн — зн

поїзд — поїзний, заїзд — заїзний

ждн — жн

тиждень — тижневий

рдц - рц

серденько, сердечний — серце, серцевина

Спрощення т

стл — сл

щастя — щасливий, лестити — улесливий

стн — сн

уста — усний, область — обласний

 

Спрощення к

зкн — зн

бризкати — бризнути, брязкіт — брязнути

скн — сн

писк — писнути, тиск — тиснути

Спрощення л

слн — сн

масло — масний, Масниця

Спрощення р

рнц — нц

чернець — ченці

Винятки: кістлявий, пестливий, хвастливий, шістнадцять, зап’ястний, хворостняк і похідні. АЛЕ: надкісниця!

Спрощення не позначається на письмі:

у запозичених словах: баласт — баластний, контраст — контрастний, агент — агентство;

у групах стц і стч. невістка — невістці [не ив’і́с'ц'і], невістчин [не ив’і́шчи ен]; ар­тистка — артистці [арти́с'ц'і], артистчин [арти́шчи ен].

Перепишіть слова, уставивши, де потрібно, пропущені літери.

Млос..ний, шубовс..нути, хворос..няк, щиросер..ний, абонентський, тиж..невик, випус..ний, передвіс..ниця, безкорис..ливий, облес..ливий, цілісн..ний, зліс..ний, йодовміс..ний, почес..ний, прихвос..ні, агентство, пес..ливий, гімнас..ці, хвастливий, хрус..нути, невіс..чин, шелес..нути, зап’яс..ний, ненавис..ний.

ЗАУВАЖТЕ!

Не спрощується к у словах: випускний, тоскно, скніти, скнара.

Випишіть слова, у яких спрощення приголосних позначається на письмі.

Медаліс.щі, чес.шо, хвас..нути, зап’ястний, гігантський, умис..ний, перелес.шик, агент­ство, балас.ший, радіс..ний, ус..ний, невіс..чин, аванпос..ний, напас..ник, студен..ство, енерговміс..ний, нещас..ний, шістнадцять, корис..ний, облас.ший, журналістці.

3 перших букв виписаних слів складіть прізвище літературного героя з творів Панаса Мирного.

Прочитайте текст і виконайте завдання.

Гадюка і хліб

Якось, побачивши урочистий стіл, а на ньому на почесному місці святковий Хліб, під­ступна Гадюка позаздрила Хлібові й забажала дізнатися, як він досягнув такої честі. Хліб повагом розповів, що спочатку його закопали в землю. Як він достиг — зжали серпом, обмо­лотили ціпом. Його віяли й сушили. Змололи на жорнах, замісили кулаками, спекли на вогні, а вже потім поклали на урочистий стіл.

Гадюці від переляку перехопило подих. Вона вирішила, що краще їй плазувати у вогкому дра­говинні, ніж терпіти такі випробування та муки (Народна казка).

А. Знайдіть прості односкладні речення й визначте їхній вид (означено-особове, неозначе­но-особове, узагальнено-особове, безособове,називне).

Б. Випишіть перше речення, підкресліть головні й другорядні члени, побудуйте до нього схему.

Виконайте тестові завдання.

Спрощення приголосних позначається на письмі в слові

А контрас..ний В невіс..чин

Б нещас..ний Г піаніс..ці

Спрощення приголосних позначається на письмі в слові

А бриз..нути В кіс..лявий

Б випус..ний Г артис..ці

Спрощення приголосних позначається на письмі в слові

А радне..ці В прихвос..ні

Б балас.ший Г форпос..ний

Спрощення приголосних позначається на письмі в обох словах варіанта

А буревіс..ник, перс..ні В швидкіс..ний, невіс..чин

Б вартіс..ний, пес..ливий Г пристрас..ний, модне..ці

Спрощення приголосних позначається на письмі в обох словах рядка

А перес..лати, заїз..ний

Б боліс..ний, агентство

В мас..ний, аванпостний

Г облас..ний, методис..ці

Спрощення приголосних позначається на письмі в обох словах рядка

А наміс..ник, студентство

Б хрес..ний, контрас..ний

В хрус.шути, страс..ний

Г якіс..ний, хвас..нути

Спрощення приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка

А кількіс..ний, мес..ник, гіган..ський

Б чес..ний, шіс..десят, форпос..ний

В сер..цевий, умне..ний, зап’яс..ний

Г навмис..не, капос..ний, почес..ний

Спрощення приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка

А беззахис..ний, збриз..нути, звіс..но

Б безвиїз..ний, кар’єрне..ці, вартіс..ний

В надкіс..ниця, наміс..ник, хворое..няк,

Г сер..цевий, доблес.ший, невіс..чин

Спрощення приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка

А напас..ник, безжаліс..ний, шістсот

Б безшелес..ний, мас..ний, млос..ний

В че..нці, особистіс..ний, контекс..ний

Г ляс..нути, щас..ливий, окупай..ський

Орфографічну помилку допущено в рядку

А якісний, агентство, невиїзний

Б корисний, кількісний, туриський

В прихвосні, вартісний, пестливий

Г персні, перехресний, улесливий

 

 

 

35.Повторення та узагальнення вивченого .

! Виконайте завдання на аркушах.Роботи надсилайте в мої особисті повідомлення.

Завдання 1 – 20 мають по пять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.

1. На перший склад падає наголос у слові

1.       русло

2.       вірші

3.       партер

4.       фартух

5.       рукопис

2. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка

1.       заєць, колосся, всюди

2.       обеззброєний, бездощівя, розпорядок

3.       ательє, боєць, щабель

4.       азалія, безділля, свято

5.       їдуть, пряжа, збіжжя

3. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку

А чергувати в столовій

Б розкрийте підручник

В поступати в інститут

Г небезпечний поворот

Д бутилка шампанського

4. Літеру е треба писати в усіх словах у рядку

1.       ст…хати, ст…повий, квіт…нь, бл…скучий

2.       зал…вати, чов…н, ш…лестіти, прот…кла

3.       пригв…нтити, ч…реда, ш…потіти, г…рой

4.       ос…литися, к…шеня, л…дацюга, тр…мтіти

5.       д…ржати, щ…бетати, пр…зидент, дал…ч

5. Подвоєні літери треба писати в усіх словах у рядку

1.       пас…я, Ган…ин, л…ється

2.       розкіш…ю, повіст…ю, зран…я

3.       бов…аніти, попад…я, стат…ей

4.       суд…ів, від…знака, від…аний

5.       лист…я, плат…я, в…ійти

6. У якому рядку в усіх словах відбулося спрощення приголосних?

1.       ненависний, пестливий, свиснути, тижневий

2.       власний, безвиїзний, гігантський, кістлявий

3.       тріснути, хворостняк, писнути, випускний

4.       провісник, буревісник, шістнадцять, шістсот

5.       серце, гуснути, цілісний, радісний

7. У якому рядку всі слова пишуться з мяким знаком?

1.       медал…йон, знан…, підземел…ля, закин…те

2.       в…юн, кіл…це, козачен…ко, л…одяник

3.       сопіл…ці, т…мяний, тонюсін…кий, дніпровс…кий

4.       перелаз…мо, широчен…кий, яблун…ці, прокл…он

5.       ніч…, сестрон…ко, сидят…, кричиш…

8. Апостроф треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

Мати перша в світі навчила любити солов(1)їні ранки, п(2)янкий любисток, духм(3)яну м(4)яту, зелене верб(5)я.

А 1; Б 2; В 3; Г 4; Д 5

9. Обидві власні назви треба писати в лапках у рядку

1.       село Веселе, фабрика Світоч

2.       роман Плаха, печиво Сюрприз

3.       готель Харків, дівчинка Марійка

4.       холодильник Норд, місто Острог

5.       станція Фастів, газета Експрес

10. Подвоєння літер НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ в усіх іншомовних словах рядка

1.       іп…одром, ір…еальний, хоб…і

2.       ем…ігрант, груп…а, інтермец…о

3.       ал…ергія, коміс…ія, Гол…андія

4.       контр…еволюція, ван…а, шас…і

5.       барок…о, ін…овація, Ал…а

11. Літеру и треба писати в усіх словах у рядку

1.       бад…лина, благоч…стивий, кр…хкий, ж…виця

2.       вар…во, меж…річчя, вич…пурений, кр…шталь

3.       пят…річка, заруч…ни, нев…димка, обітн…ця

4.       зач…нати, виконав…ця, знів…чити, вел…чина

5.       нож…чок, печ…во, викор…нити, оз…ратися

12. Всі виділені слова у словосполученнях вжито в переносному значенні у рядку

1.       золота нива, гіркий полин, солодка цукерка

2.       білий сніг, високий будинок, тихий крик

3.       читати книгу, гартувати сталь, іти з товаришем

4.       холодний погляд, тверда рука, гірка правда

5.       подорожувати літаком, українська мова, світло знань

13. Якими лексичними одиницями є виділені слова в реченні: «Усякі люди трапляються на містку: і щирі, і скупі, і веселі, і сумні, і мовчазні, і говіркі»?

А синоніми; Б антоніми; В пароніми; Г омоніми; Д фразеологізми

14. Подвоєні літери треба писати в усіх словах у рядку

1.       безсмерт…я, пісен…ий, прочитан…ий

2.       довгождан…ий, згуртован…ий, височен…ий

3.       страшен…ий, від…зеркалити, під…лити

4.       роздоріж…я, міськ…ом, картин…ий

5.       стат…ей, облич…я, навман…я

15. Мякий знак не пишеться в усіх словах рядка

1.       у мис…ці, сподіваєш…ся, Мурманс…к, Повол…жя

2.       освітянс…кий, п…єса, жит…тя, барабан…щик

3.       бібліотекар…, інтерв…ю, л…лється, ніч…ний

4.       мен…ший, нян…чити, майбут…нє, живопис…

5.       запис…, черешен…ці, лан…цюг, смієт…ся

16. З великої літери треба писати лише перше слово у власній назві

1.       С(с)ин Б(б)ожий

2.       С(с)вяте П(п)письмо

3.       Д(д)іва М(м)арія

4.       С(с)офійський С(с)обор

5.       С(с)вятий Д(д)ух

17. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку

1.       бувші студенти

2.       блінчики з м'ясом

3.       сказати зайве

4.       мебельна фабрика

5.       білети на потяг

18. У якому рядку в усіх словах відбулося спрощення приголосних?

1.       шістнадцять, чесний, рідкісний, контрастний

2.       обласний, свиснути, швидкісний, випускний

3.       якісний, цілісний, хвастливий, усний

4.       щасливий, пізній, якісний, улесливий

5.       вісник, рискнути, хвастнути, тріснути

19. Якими лексичними одиницями є виділені слова в реченні: «Говорили – балакали, сіли і заплакали»?

А синоніми; Б антоніми; В пароніми; Г омоніми; Д фразеологізми

20. Мякий знак не пишеться в усіх словах рядка

1.       товариш…, щас…тя, читал…ня, буквар…

2.       жовч…, на таріл…ці, барел…єф, вуглец…

3.       безземел…ля, Гал…ці, подвір…я, біл…ше

4.       насип…те, тепер…, с…піваючи, виллєш…

5.       туш…, граєш…, корін…чик, т…мяний

Завдання 21 – 23 передбачають установлення відповідності.

До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.

21. Установіть відповідність.

Фразеологізм

1.      взяти голими руками

2.      ускочити вище халяв

3.      ганяти вітер по світу

4.      давати хропака

Тлумачення

1.      ледарювати

2.      зробити нескладну справу

3.      набратися неприємностей

4.      мандрувати

5.      спати

22. Установіть відповідність.

Доберіть синоніми

Приклад

1.      пролог

2.      паритет

3.      периферія

4.      платформа

1.      окраїна

2.      кінцівка

3.      рівність

4.      поміст

5.      вступ

23. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів(цифра в дужках позначає наступне слово)

Я хочу ,щоб цвіла (1) край шляху квітка, і гула над нею (2) працьовита бджола, (3) і жайворон співав і високій (4) блакиті.

А. Іменник

Б. Прикметник

В. Дієприкметник

Г. Прийменник

Д. Сполучник

Завдання 24 – 26 потребують письмової відповіді.

24. Від поданих імен утворіть чоловічі та жіночі імена по батьковіВалерій, Олег.

25. Відредагуйте подані речення.

1. Свої враження від почутого письменник описав у романі.

2. У коледжі я дружу з своїми друзями.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу