12
січня 2021
30
група Українська мова
Урок 30. Будова
складного речення й логічні помилки в ньому
Завдання: підручник§30-31.Впр.3,5
Особливості
побудови складних речень
У складному реченні кожне просте речення, яке входить до
нього, повинно бути правильно побудоване.
Наприклад, у головній частині речення «Перше, на
чому я хочу зупинитися, — це на підготовці студентів до практичних занять»
неправильно приєднано іменний присудок до підмета і виходить: «Перше — це на
підготовці студентів до практичних занять». Треба: Перше — це підготовка
студентів до практичних занять. Отже, усе речення має звучати так: Перше, на
чому я хочу зупинитися, — це підготовка студентів до практичних занять.
Частини складного речення повинні бути логічно
пов'язані між собою.
Наприклад, у складному реченні «Лектор довго
говорив про шляхи подолання кризи в економіці, і це мало цікавило аудиторію»
немає логічного зв'язку між його простими реченнями. Тут сполучник слід
замінити або на проте, або на хоч.
Частини складного речення повинні бути
однопланові за змістом і граматичним оформленням.
Наприклад, у реченні «Дерева в лісі стоять сірі,
а ялини своїм убранням приваблюють зір» зіставляються зовсім різні речі: колір
дерев і вбрання ялин. Очевидно, це речення треба
було б оформити так: Усі дерева в лісі стоять
сірі, тільки ялини зеленіють і приваблюють зір', або ...тільки ялини своєю
зеленню приваблюють зір. У реченні «Розглядалося питання, як
організувати літній відпочинок і про роботу
пасажирського транспорту в цей період» неправомірно об'єднано підрядне речення
і додаток. Можна сказати лише так: Розглядалося питання про те, як організувати
літній відпочинок та спланувати роботу пасажирського транспорту в цей період;
або передати простим реченням: Розглядалося питання про організацію літнього
відпочинку і про роботу пасажирського транспорту в
Цей період.
У складному реченні в наступній частині, шоб не
повторювати тих самих слів, їх пропускають або замість них вживають
співвідносні займенники (він, такий, який, що тощо), прислівники (тут, там,
тоді тошо). Наприклад, у другій частині речення Завойовник знущається з
підкореного народу, а підкорений — з себе (В. Голобородько) із цієї причини
пропущено присудок знущається. У другій частині речення Хоч пісня стара, але як
величаво звучала вона після довгих боїв (О. Підсуха) іменник пісня замінено
співвідносним займенником вона.
При цьому потрібно стежити, щоб зокрема
займенники правильно співвідносилися з іменниками попередньої частини.
Наприклад, у реченні «Ми зайшли в кабінет до директора, який був у кінці
коридору» незрозуміло, на що вказує займенник який — на кабінет чи на
директора. Тут слід сказати: Ми зайшли до директора в кабінет, який був у кінці
коридору. У реченні Співає молодь молоді пісні — і, сповнені зичливості й
любові, дуби над нею шелестять Маркові (М. Рильський) можна вжити тільки
займенник над нею і ні в якому разі не над ними (збірний іменник молодь у
першій частині речення має форму однини).
Українська мова (Авраменко) 11 клас-https://pidruchnyk.com.ua/1239-ukrainska-mova-11-klas-avramenko.html
Урок 31.Контрольна робота.Синтаксична норма.(завдання
виконити на аркушах та надіслати на перевірку)
1.Синтаксичну
норму порушено у словосполученні
варіанти відповідей
дякувати вчителю
вибачте мені
навчати мові
хворіти на грип
Запитання 2
Синтаксичну
норму порушено в реченні
варіанти відповідей
Олімпіада з фізики відбудеться наступного тижня.
За рівнем складності вона не відрізняється від минулорічної.
Консультації з улюбленого предмета ми відвідували завжди.
По результатам
змагання наша школа посіла перше місце.
Запитання 3
Синтаксичну
норму порушено у словосполученні
варіанти відповідей
наслідувати батьків
потребувати допомоги
згідно опитуванню
опановувати
технікою
Запитання 4
Синтаксичну
норму порушено у словосполученні
варіанти відповідей
дякувати приятелю
вибачати товариша
засвоїти правила
із-за технічних
причин
Запитання 5
Синтаксичну
норму порушено в рядку
варіанти відповідей
по всім правилам
за працею — шана
мешкає по вулиці Франка
пішли спочити
по вечері
Запитання 6
Синтаксичну
норму порушено в реченні
варіанти відповідей
За царя Панька була земля тонка.
Плисти все життя по течії.
Не розказуй мені за такі сумні події.
За морем
тепліше, та вдома миліше.
Запитання 7
Синтаксичну
норму порушено у словосполученні
варіанти відповідей
ходити по гриби
старші віком
з серпня до жовтня
консультації по
складни питанням
Запитання 8
Синтаксичної
норми дотримано в реченні
варіанти відповідей
Оксано Іванівно, вас запрошує директор.
Я так скучив за вами, тітонько Олено!
Миколо і Наталю, починайте працювати.
Завжди раді вас
бачити, Семен Андрійович.
Запитання 9
Яке
слововживання є нормативним:
варіанти відповідей
заступник директора з виховної роботи, оцінки з фахових предметів,
працювати за обраною спеціальністю; курси з вивчення іноземної мови
заступник директора по виховній роботі, оцінки по фахових предметах,
працювати по обраній спеціальності; курси по вивченню іноземної мови
заступник директора з виховної роботи,
оцінки з фахових предметів, працювати за обраною спеціальністю, курси по
вивченню іноземної мови
заступник директора з виховної роботи,
оцінки по фаховим предметам, працювати за обраною спеціальністю, курси з
вивчення іноземної мови
Запитання 10
У якому реченні
відсутні пунктуаційні помилки:
варіанти відповідей
Мова – не тільки засіб спілкування, а й природний резервуар інформації про
світ, насамперед про свій народ (В. Русанівський)
Мова – це найбільший духовний
світ, у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам свій досвід і
мудрість, перемогу і славу, культуру і традиції, думи і сподівання (І.
Вихованець)
Основою мовленнєвої культури – є
грамотність, тобто дотримання загальноприйнятих літературних норм у
користуванні лексичними, фонетичними, синтаксичними, і стилістичними засобами
мови (З підручника).
Запитання 11
Визначте рядок,
у якому є неправильно утворена форма прикметників вищого і найвищого ступенів
порівняння:
варіанти відповідей
менш надійний, найдобріший, якнайдальший
найбільш привітний, вужчий, найбільш відоміший
найстаріший, щонайдовший, якнайзручніший
легший, дорожчий,
гірший
Запитання 12
Позначте рядок
у якому припущено помилки у вживанні словосполучень:
варіанти відповідей
абонентська скринька, провідний фахівець, правильна відповідь, у будь-якому
випадку
бути у відрядженні, о третій годині, за два кроки від нього, гарні шпалери
грецькі горіхи, великі доходи, вартий уваги, колишні учні
через брак
часу, зайвий раз, олійна фарба, вартий уваги
Запитання 13
Позначте рядок,
у якому припущено помилки у вживанні словосполучень:
варіанти відповідей
канцелярське приладдя, ліки проти застуди, меблевий магазин, міжнародне
становище
кидатися в очі, примхлива погода, згідно з інструкцією, скласти іспит
паперова тяганина, передплата розпочалася, оскаржити вирок, обсяг роботи
дрібні гроші,
наступного дня, незважаючи на перешкоди, завдати удару
Запитання 14
Лексичну
помилку допущено в рядку
варіанти відповідей
освітлювальний пристрій
освічена вулиця
освітній простір
освічений юнак
Запитання 15
Граматично
правильне речення утвориться, якщо до фрагмента «Прочитавши книгу…» додати
варіанти відповідей
діти поділилися своїми враженнями з нами.
із радістю знову переглядається фільм.
вона надзвичайно сподобалася всім моїм друзям.
здійснюється
обов’язковий аналіз центральних образів
Запитання 16
Граматично
правильна відповідь на запитання «Котра година?»
варіанти відповідей
половина дванадцятої
за десять дванадцята
десять хвилин першої
без двадцяти
десять
Запитання 17
Неправильно
вжито прийменник у реченні
варіанти відповідей
Уважно прочитайте інструкцію з використання приладу.
Пожежа спалахнула через недотримання елементарних норм безпеки.
Пасажир вийшов із автобуса на вимогу водія.
В університеті вже кілька років поспіль працює дебатний клуб.
Школярі знову змушені сидіти вдома
із-за лютих морозів.
Запитання 18
Прочитайте
фрагмент учнівського твору, у якому пропущено окремі слова.
Невдовзі Оленка
з … виїхали з дому. До … залишалося три … . Друзі провели в дорозі майже добу,
але це не робило менш … їхню подорож.
Граматично
правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
варіанти відповідей
Ігорем, Конотопу, кілометри, цікавішою
Ігорем, Конотопа, кілометри, цікавою
Ігорем, Конотопа, кілометра, цікавою
Ігором, Конотопу, кілометра, цікавішою
Ігором,
Конотопа, кілометри, цікавою
Запитання 19
Лексично
неправильне словосполучення утворить слово «книжкова»
варіанти відповідей
торгівля
фабрика
мова
полиця
справа
Запитання 20
НЕМАЄ лексичної
помилки в рядку
варіанти відповідей
у січні місяці
провідний лейтмотив
ефективний спосіб
несподіваний
сюрприз
Запитання 21
Правильно вжито
прийменник у всіх рядках, ОКРІМ
варіанти відповідей
двічі на тиждень, на знак прихильності
написати за зразком, за всіма вимогами
сестра по матері, по правилам писати
відповідно до наказу, згідно з розпорядженням
жадібний до
знань, беручкий до роботи
Запитання 22
Прочитайте
речення. Оленка з … приїхали до … засвітла й
побачили там пам’ятник … .
Граматично
правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
варіанти відповідей
Ігором, Львову, Тараса Шевченко
Ігорем, Львова, Тарасові Шевченку
Ігорем, Львову, Тараса Шевченко
Ігором, Львову, Тараса Шевченка
Ігором, Львова,
Тарасові Шевченку
12
січня 2021
30
група Українська література
24 |
Життєвий і творчий шлях Миколи Куліша. Проблема готовності українського суспільства бути
українським у сатиричній комедії «Мина
Мазайло». |
ТЛ: сатирична комедія(виписати. І вивчити),підручник ст.117-121 Ст.127-131. |
Українська
література (Авраменко) 11 клас-https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html
Сатирична комедія — твір, у якому за допомогою спеціальних
сатиричних засобів різко висміюються суттєві суспільні вади, зображуються
смішні (комічні) події й персонажі.
Епіграф:
Нації вмирають не від
інфаркту.
Спочатку
їм відбирає мову.
Ліна Костенко
1. Історія створення
п’єси»Мина Мазайло»
- А чи відома вам історія створення твору
«Мина Мазайло»? Давайте з’ясуємо. У «Спогадах про Миколу Куліша» дружина
драматурга згадувала: «Коли працював над своїм
«Миною», Микола якось зайшов до загсу і там прочитав список змінених прізвищ.
Там було одне прізвище – Гімненко, змінене на Алмазов. Це його так розсмішило,
що вирішив вставити цей випадок у п’єсу».
- Це не перша п’єса, яку ви читаєте.
Зверніть увагу на початок твору. Чим він відрізняється від інших? (Немає звичного переліку
дійових осіб).
- Зверніть увагу на ремарки. Типові вони чи
ні? Якщо не типові, то чому? (Нетипові ремарки,
розгорнуті, у деяких є пряма мова).
- Хто із вас може
описати інтер’єр, де відбуваються події? (Не вказані декорації; є лише велике дзеркало, у яке дивляться герої. Читач і глядач починають уявляти
і домислювати те, чого немає або було раніше).
- Літературознавці й
критики не були одностайними у визначенні жанру п’єси «Мина Мазайло». М.Куліш
визначив свій твір як філологічний водевіль; Ю.Лавріненко – політична комедія;
Лесь Танюк – філологічна комедія, яку важко перекласти іншою мовою. У шкільній
програмі жанр п’єси «Мина Мазайло» трактується як сатирична комедія. Пригадайте
це жанрове визначення.
Сатирична комедія – це твір, у якому за допомогою сатиричних
засобів різко висміюються суттєві суспільні вади, зображуються смішні (комічні)
події, персонажі. (див. запис у словниках)
- Який основний конфлікт твору? Як він
пов’язаний з українізацією?
1928 року Микола Куліш пише п’єсу «Мина Мазайло». Свою комедію письменник створив на «живому матеріалі»,
який дало йому спостереження над запроваджуваним у 20-ті роки минулого століття процесом українізаціЇ
- Що ви знаєте про українізацію з історії? (учнівське повідомлення)
Запис на мультипроекторі
Українізація –1. Політика радянської влади
у 20-ті роки XX століття;
2. Процес відродження української мови,
втраченої внаслідок дискримінації, упровадження в усі сфери її вживання на
історичних українських територіях.
– Отож визначимо тему п’єси «Мина Мазайло»:
1. Художнє
відтворення проблеми українізації.
2. Сатиричне змалювання новітнього міщанства.
Прийом «Фішбоун», схема:
Причини подій
Проблема Висновок
Факти, аргументи
Доля української мови, як і доля нації, в
усі часи складалася непросто. «Не было, нет и быть не может»- так говорили про
існування української мови, не визнавали її, калічили
неправильною вимовою, призначали для хатнього чи провінційного вжитку.
За спогадами сучасників, М Куліш дуже добре
знав українську мову, високо цінував її, стверджуючи, що таких багатих і
соковитих, дуже мало на світі. Тому й боровся за її подальший розвиток.
Драматург вустами героїв пʹєси розкриває красу, багатство, національну
своєрідність української мови, її неповторність.Таким чином, мова ніби
говорить: «Подивіться, яка я багата й красива!» А Мазайло бачить всі свої
нещастя в ній та в прізвищі.
- Що означає прізвище головного героя?
Зачитайте, як про це сказано в п’єсі.
- Чи є у нього
підстава до зміни прізвища?
Проблемне запитання
Чи справді Мині Мазайлові
через його українське прізвище не поталанило в житті?
«Займи
позицію»
·
Орієнтовні
відповіді:
·
- ні, він мав гарну посаду, квартиру,
дружину та дітей, був забезпечений матеріально.
·
- так, бо відчував себе нещасним,
«другосортною людиною».
Учитель - Отож виникає питання: що ж відбувалося тоді в Україні, що діялося з людьми, якщо вони зважувалися відмовитися від свого роду, коріння, нації? Тож спробуємо
довести це, проаналізувавши позиції головних персонажів твору щодо
українізації, їх ставлення до української мови.
На попередньому уроці ви об’єдналися в міні-групи й
отримали завдання. Яке це завдання, скажіть, будь ласка?
(Знайти у творі репліки свого персонажа про
українізацію і прокоментувати їх, спираючись на історичні факти, пояснити
погляди героїв драми на українізацію та ставлення до української мови).
- Коли мова
заходить про українізацію, національне питання, мовці використовують слова:
патріотизм, націоналізм, шовінізм, манкурт, нігіліст. Характеризуючи своїх
персонажів, вам доведеться користуватися ними. Можливо, хтось не знає значення цих слів,
тому на екрані ви бачите витяг із тлумачного словника, в якому наводяться
визначення цих понять.
Запис на мультипроекторі
Нігілізм – заперечення цінностей
або заперечення установлених суспільством норм, принципів, законів,
авторитетів.
Нігіліст – людина, яка негативно
ставиться до всього загальновизнаного.
Шовініст – людина, що обстоює ідею расової винятковості та розпалює
національну ворожнечу й ненависть.
Націоналіст – той, що розпалює національну ворожнечу під гаслом захисту
своїх національних інтересів і національної винятковості.
Патріот – віддана своїй вітчизні та народу людина.
Манкурт – особа, що відмовляється від свого народу,
національності.
Обиватель – житель певної
місцевості; людина, позбавлена широких суспільних поглядів, яка живе міщанськими інтересами.
12
січня 2021
20
група Українська література
Леся Українка (Лариса Косач). Життєвий
і творчий шлях. Драматична спадщина. Роль
родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці. Збірка поезій «На крилах пісень», її
висока оцінка І. Франком. Основні цикли
поезій. Неоромантизм
як основа естетичної позиції Лесі Українки. ТЛ: неоромантизм. |
|
Завдання:опрацювати матеріал підручника ст.206-210
Українська література
(Авраменко, Пахаренко) 10 клас 2018https://pidruchnyk.com.ua/392-ukrayinska-lteratura-avramenko-paharenko-10-kla
Неоромантизм
Стильова течія модернізму, що виникла в українській
літературі на початку XX ст., названа Лесею
Українкою "новоромантизмом". Зі "старим" романтизмом його
ріднить порив до ідеального, виняткового. Відкинувши раціоцентризм,
неоромантики на перше місце поставили чуттєву сферу людини, емоційно-інтуїтивне
пізнання.
Визначальні риси неоромантизму:
— неоромантики змальовували переважно не масу, а яскраву,
неповторну індивідуальність, що вирізняється з маси, бореться, — часом попри
безнадійну ситуацію, — зі злом, зашкарублістю, сірістю повсякденна;
— герої неоромантиків переймаються тугою за високою
досконалістю у всьому, характеризуються внутрішнім аристократизмом, бажанням
жити за критеріями ідеалу, а не буднів;
— головна увага зосереджувалася на дослідженні
внутрішнього світу людини, через який неоромантики намагалися зазирнути у світ
духовний;
— зовнішні події (також і соціальні) у творах
неоромантиків відступають на задній план;
— неоромантики часто вдаються до умовних, фантастичних
образів, ситуацій, сюжетів;
— відмова від типізації, натомість застосування
символізму.
Неоромантизм в українській літературі започаткувала О.
Кобилянська новелами та повістями "Людина", "Царівна". У
цьому стилі працювали також Леся Українка, Олександр Олесь, М. Вороний та інші.
Велика
дочка великої матері
Матір’ю Лесі Українки була письменниця Ольга Косач, що ставила на своїх
роботах псевдонім Олена Пчілка. Вона
була активною учасницею проукраїнського руху. Встановила сімейною мовою
спілкування українську мову і прищеплювала своїм дітям любов до української народної
пісні, казок і традицій. Дядьком Лесі Українки був відомий
український вчений, засновник українського соціалізму – професор Михайло
Драгоманов. Серед іншого, він розробив концепції народності літератури,
боровся з псевдонародністю, провінційністю і обмеженістю літератури.Драгоманов
значно вплинув на становлення Лесі Українки як письменниці.
Цікаві
факти :
Смерть наздогнала
українську поетесу в місті Сурамі в Грузії 19 липня 1913. Їй було 42 роки. Лесю Українку поховали на
Байковому кладовищі в Києві.
12
січня 2021
20
група Українська мова
Складні випадки
відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін
Завдання: : підручник§52-53.Впр.7(2).
Закінчення
іменників 3 та 4 відмін
Відмінювання іменників
ІІІ і ІV відміни
У називному відмінку однини іменники третьої відміни мають нульове
закінчення: суть, любов, ненависть.
У родовому, давальному і місцевому відмінках однини іменники третьої відміни мають однакове
закінчення -і: суті, любові, ненависті.
Розрізняються ці форми лише у контексті, відповідно до їх ролі у реченні.
У знахідному відмінку однини іменники третьої відміни мають форму
називного відмінка.
В орудному відмінку однини іменники третьої відміни мають лише
закінчення -ю: любов’ю, тушшю, Керчю, радістю.
Кінцевий приголосний основи (крім р, щ) подвоюється, якщо
стоїть після голосного: міццю, миттю, суттю, тінню, зустріччю,
подорожжю. І не подвоюється, коли перед ним є інший приголосний: верф’ю,
радістю, швидкістю.
У кличному відмінку іменники мають закінчення -е: любове,
вісте, радосте.
У називному відмінку множини іменники третьої відміни мають
закінчення -і: вісті, тіні, зустрічі, подорожі.
У родовому відмінку множини вживається закінчення -ей: вістей,
областей, тіней, розповідей, зустрічей, подорожей.
У давальному відмінку множини вживається закінчення -ам, -ям: подорожам,
зустрічам, вістям, тіням.
У знахідному відмінку вживаються форми, однакові з формами називного відмінка
множини.
В орудному відмінку множини іменники третьої відміни
мають закінчення -ами при основі на ж, ч, ш і -ями при
інших основах: подорожами, зустрічами, вістями, областями.
У місцевому відмінку множини виступає закінчення -ах при
основі на ж, ч, ш і -ях при
всіх інших основах: при зустрічах, у подорожах, при розповідях, у
вістях, у тінях. В основах деяких іменників третьої відміни при
відмінюванні голосні звуки о і е чергуються
з і: свідомість — свідомості, наявність — наявності,
піч — печі, річ — речі.
Іменники четвертої відміни у називному відмінку
однини мають закінчення -я, після шиплячого — -а: ягня,
цуценя, кошеня, ім’я, плем’я, курча, лоша.
У родовому відмінку однини вживається закінчення -и, -і: курчати,
лошати, імені, племені.
У родовому, давальному і місцевому відмінках іменники цієї групи мають
суфікс -ат-, -ят- (курчати, лошати, кошеняті).
Суфікс -ен- уживається в усіх відмінках, крім називного
та знахідного однини (племені, іменем).
У давальному і місцевому відмінках однини усі іменники четвертої відміни мають
закінчення -і: (на) теляті, (на) лошаті, (на)
курчаті, імені, племені.
В орудному відмінку однини іменники четвертої відміни втрачають
суфікс -ят- (-ат-) і мають закінчення -ям,
після шиплячого — -ам: ягням, цуценям, кошеням,
ім’ям, плем’ям, курчам, лошам.
Іменники ім’я, плем’я в орудному
відмінку мають паралельні форми, тобто із закінченням -ем, і
з закінченням -ям: іменем і ім’ям,
племенем і плем’ям.
В усіх формах множини іменники четвертої відміни мають
суфікси -ат-, -ят-, -ен-: лошата, телята, імена,
племена.
12
січня 2021
23
група Українська література
Контрольна
робота 5. Письмовий твір на одну з тем: «Проблема еміграції в новелі В. Стефаника “Камінний хрестˮ», «Роздуми про миттєве і вічне в
новелі В.Винниченка “Моментˮ». |
|
ЗАВДАННЯ:написати твір на одну із тем
12
січня 2021
31
група Українська література
Життєпис Григора
Тютюнника. Тема «любовного трикутника» в новелі «Три зозулі з поклоном». Образ любові як християнської цінності.
Зміщення часових площин як художній засіб. Роль художньої деталі. |
|
Виразне читання поезій шістдесятників (напам’ять). |
Завдання:підручник
ст.203-206,що таке художня деталь(виписати,вивчити)
іНапам’ять одну з поезій
шістдесятників(читати на уроці)
Художня деталь в літературі Художня деталь — засіб словесного
та малярського мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість,
символічна зарядженість, важлива композиційна та характерологічна функція.
Через деталь значною мірою виявляється спосіб художнього мислення митця, його
здатність вихопити з-поміж безлічі речей чи явищ таке, що у сконцентрованому,
спресованому вигляді економно і з великою експресивністю дає змогу виразити
авторську ідею твору. Художня деталь з’являється часто внаслідок інтуїтивного
імпульсу, як осяяння, навколо неї нерідко «організовується» уся будова твору.
В одних випадках художня деталь може набирати характеру символу, в інших — бути
деталлю-штрихом. У тексті цей спосіб мислення матеріалізується в речових, портретних,
пейзажних, інтер’єрних деталях. Художня деталь може надавати особливого
забарвлення мовленню персонажа тощо. Вона буває як наскрізною (повторюваною) у
творі, так і одномоментною, але в кожному разі вона має в собі прихований
сенс, підтекст, може викликати широкий спектр асоціацій, здатна замінити собою
розлогий опис, авторську характеристику, міркування, цілий епізод тощо.
Григір Тютюнник
Життєпис
Григір Тютюнник – значна
і, без перебільшення, досить трагічна постать української літератури
радянського періоду. Народився він у 1931 році на Полтавщині, в селянській
родині. В 1937 р. його батька репресували, і маленький хлопчик був змушений
переїздити до родичів на Донбас. Друга Світова війна і повоєнна розруха наклали
важкий відбиток на дитинство та юність майбутнього письменника. Аби вижити, він
був змушений отримати професію слюсаря та працював на заводі, на шахтах, у
колгоспі. Лише після служби в армії Григір Тютюнник зумів закінчити
філологічний факультет Харківського університету.
Повісті та оповідання –
основний напрям доробку Тютюнника. Написані простою мовою про життя пересічної,
на перший погляд, людини, вони зачаровують своєю щирістю, добротою та
непідкупною душевністю. Дорога до літературної праці в письменника була
складною. Можливо, тому Григір Тютюнник переніс у свої оповідання багато
біографічних сюжетів. Так само, як герой одного з них, хлопчик Климко, він в
1942 році пішки добирався з Донбасу на Полтавщину, де на той час мешкала його
мама. Вже в іншому творі, «Вогник далеко в степу», згадки про непросту повоєнну
юність. Лейтмотивом значної кількості написаного стали рання втрата батька,
війна, бідність. І все ж, попри сумне забарвлення – віра в краще майбутнє,
справжню дружбу, чисте кохання.
У 1960-1970-х роках
Григір Тютюнник неодноразово друкувався у різноманітних журналах, видавав
книги. Тим не менш, він постійно гостро відчував тиск радянської влади на
творчість. Саме через це протистояння в 1980 році письменник закінчив
самогубством. Однак, попри своє коротке життя він зумів залишити нам величезний
літературний спадок, який і сьогодні приваблює читачів.
Інформація
для ЗНО
Аналіз "Три
зозулі з поклоном"
|
Автор: Г. Тютюнник Літературний рід: епос Жанр: новела Присвята: "Присвячено любові всевишній" Тема: зображення складності людських стосунків, виражена через історію
нещасливого кохання. Ідея: возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину
над буденністю, очищає її душу. Герої: студент, його мати Софія, чоловік Софії - Михайло, поштар дядько Левко,
Марфа, чоловік Марфи - Карпо. Сюжет: одружена Марфа Яркова сильно кохає репресованого Михайла, у якого є
дружина Софія і син. Софія розповідає синові про історію цього. кохання.
Михайло засланий у Сибір і більше звідти не повернеться. Раз на місяці
Софії приходить лист від чоловіка. Марфа вмовляє поштаря дати їй потримати
листа. Соня знає про кохання Марфи, але не звинувачує її. Композиційні особливості новели "Три
зозулі з поклоном": ·
Наявність обрамлення (розпитування сина
матері) і трьох частин ·
Переплетіння голосів Соні, Михайла та
їхнього сина ·
Повторюваний образ "татової сосни" ·
Зміщення часових площин ·
У кожному фрагменті є інший головний
герой, але центр - Марфа. Інші цікавинки: ·
Назва новели символізує любовний
трикутник - три долі головних героїв. ·
Написано під впливом почутої пісні
«Летіла зозуля через мою хату» у виконанні сліпого бандуриста. ·
Певна автобіографічність твору: згадка
про репресованого у 1937 р. батька. Любов у героїв - божий дар; почуття, що
очищує душу: ·
У Марфи: пристрасна, благородна, страдницька ·
У Михайла: вірна, чутлива, благородна ·
У Софії: впевнена, розуміюча, тактовна,
співчутлива |
Українська
література (Авраменко) 11 клас-https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html
12
січня 2021
31 група Українська мова
КР №3. Пунктуаційна норма (тест)
Виконати
завдання контрольної роботи(на аркушах,переслати в мої особисті повідомлення у
вайбері).
1. Однорідні означення є в реченні (деякі
розділові знаки опущено) А З другої хати доносилася
сумна журлива пісня. Б Чарами віє від необмеженого
синього простору. В Блакитний легкий вітер
розганяв залишки туману. Г На збори нашого десятого класу прийшли
вчителі. Д Щасливий я що народився на
твоєму березі що пив у незабутні роки твою м’яку сиву воду.
2. Неоднорідні означення є в реченні. А І пада сніг лапатий
волохатий спокійно й величаво над селом.
Б Запашна співуча гнучка і
милозвучна сповнена музики і квіткових пахощів рідна мова. В Густа медова теплота високі
налила жита. Г Люблю я бистрину життя
прозору поривну глибоку. Д Нічка на землю упала синім прозорим
серпанком.
3. В якому реченні означення відокремлюється
комою (розділові знаки вилучено) А Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані
сади. Б І тиха осінь мрійна
яснолиста несла в серця надію і тривогу.
В У снігу по коліно стоїть з
хати винесена ялинка. Г Побите дощем поле ще й град
поб’є. Д Здобутий працею сухар
м’якший від дарованого бублика.
4. В усіх реченнях є порівняльний зворот,
окрім А Вузенька вулиця
заквітчалася зеленню мов пастушка й тиснеться поміж хати, аж сухі плоти
розвалює на перегинах... Б Тут загомонить дітьми як
базаром там подражнить собак під тином, а там знов на людське подвір’я
загляне тишком крізь дірку. В Мартинові гадки спорхують як ті курчата з-під
коней бо десь там, перед вікнами, загримів знайомий голос Микити. Г Дай бог оце дитину, на
щастя, до хати, ну і свіжий клопіт, як самі знаєте. Д Водомороз сидів нерухомо і
здавався вирізьбленим з дорогого каменю, немов штучна іграшка.
5. Позначте речення, у якому неправильно
вжите звертання. А Валеріє Григоровичу,
зачекайте, будь ласка!
Б Ярославе Петровичу, радий вас бачити! В Євгеніє Миколаївно,
підготуйте доповідь! Г Юліє Максимівно, допоможіть
колезі!
6. Позначте речення, у якому прикладки
відокремлюються тире. А Бережімо честь народу
найкоштовнішу перлину.
Б У Каневі стародавньому місті постійно стоїть
козацький полк. В Там жайвір цей небесний
верхолаз до сонця тягне співочу волосину. Г Прилетів до нас здалека чорногуз або лелека.
7. Позначте речення, у якому обставина,
виражена одиничним дієприслівником, не відокремлюється комами. А Земля світаючи всміхалась. Б Гай лежав розпластавшись. В І ми жартуючи погнали чужі
ягнята до води. Г Мої думки печальні наче
клоуни, що сміючись розмазують сльозу
8. Позначте речення, у якому додаток не
відокремлюється комами. А За винятком баби Оришки
малий Чіпка нікого не любив. Б А я не знаю нічого ніжного окрім берези. В На його подвір’ї замість
похилої хатини стояв веселий будинок .Г Сашко вирішив відповідати замість товариша
9. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
Відокремлені члени
речення |
Приклади |
||
1 |
означення |
А |
Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім пасіки |
2 |
прикладка (як різновид
означення) |
Б |
Степ, струснувши з себе росу, горить рівним
жовто-зеленим |
3 |
додаток |
В |
Солов’ї, нічні товариші мої, у сад злетілись до вікна |
4 |
обставина |
Г |
Галченя, налякане котом, пурхнуло з підвіконня |
Д |
Неси мене, коню, по чистому полю |
10. Установіть відповідність (розділові знаки
при прямій мові пропущено).
Приклад |
Схема речення |
1 Ет байдуже озвалася матуся то був не день, то сполох
був, та й годі. |
А А: «П!» |
2 А ясень їй киває в верховітті Найкраща в світі! |
Б «П», — а. |
3 Це і все. Я йду помітитися, Олесю сказала Христя. |
В «П, — а, — п». |
4 Драбиною її плещи, та добре! кричала Кайдашиха Нехай
не збирає яєць на нашому горищі |
Г «П, — а: — П». |
Д «П! — а. — П!» |
11. Кома не ставиться в реченні (розділові
знаки не розставлено): А На подвір’ї голосно
сміються діти і пурхають горобці. Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче
задумливий сад. В Жайворонок заспівав для
своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо. Г Мені потрібне слово а не
слава.
12. Установіть відповідність між складними
безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них
поставити:
Розділовий знак
|
Речення |
1 тире; |
А
Тихо й нудно і
спека пекельна… |
2 кома; |
Б Скільки глянеш вилискують розгойдані хліба |
3 двокрапка; |
В Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про
мішки й тільки дивився на Мелашку. |
4 крапка з комою. |
Г На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні |
Д Закурілася земля задиміла пішов дощ дрібний та тихий
мов крізь сито засіяв стрепенулися темні ліси і розправляючись підставляли
своє загоріле листя під дрібні дощові краплі. |
Коментарі
Дописати коментар